خلاصة:
مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانه ای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در
آمده است. هدف این مطالعه بررسی نقش معلم در بهبود روابط همسایگی انجام گرفته است. محتوای لازم برای
و موتور جستجوی گوگل scholar G ،SID نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی
بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، در میان انواع روابطی که یک فرد در جامعه با دیگران
دارد، ارتباط با همسایگان نیز یکی از این روابط است و در بستر همین روابط همسایگی است که پدیده ای به
نام سرمایه اجتماعی همسایگی نیز رقم می خورد که متشکل از ابعاد عینی )شبکه ی روابط و تعاملات، انسجام
رابطه ای، مشارکت اجتماعی( و ابعاد ذهنی )اعتماد اجتماعی، انسجام ارزشی، حمایت اجتماعی و نزدیکی
اجتماعی( است. معلمان یکی از افراد کلیدی هستند که نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی - اجتماعی
اقتصادی در زندگی دانش آموزان دارند و می توانند دانش آموزان را که جزئی از افراد جامعه هستند و در آینده
نقش ایفا می کنند هدایت و راهنمایی کنند تا بتوانند آینده ی جامعه خود را به دست خود رقم زنند