خلاصة:
شیوه های تدریس فعال یکی از موفق ترین راهکارهای آموزشی در یادگیری مطلوب و تربیت عقلانی دانش آموزء است. هدف اینپژوهش» بررسی تاثیر استفاده از رو شهای تدریس نوین با رویکرد فعال بر پرورش تفکر دانش آموزان ابتدایی می باشد. تفکرءتجربه و شناخت از طریق فرایند کند و کاو شکل می گیرند و روش تفکر همان روش اساسی تجربه های تربیتی است. پس بایدخصوصیات اساسی روش یادگیری با خصوصیات اساسی تفکر و یاد دهی همانند و یکسان تا موثر وقع شود. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی رابطه یادگیری فعال با استفاده از رویکردهای نوین تدریس و با تاکید بر تدریس مبتنی بر آزمایش بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که احبنظران همواره درباره نقش آزمایشگاه در یادگیری علوم تجربی اختلافنظر داشتهاند؛ عدهای نقشی محوری و متفاوت در آموزش علوم تجربی برای آزمایشگاه قائلاند و استفاده از فعالیتهای آزمایشگاهی را در بهبود یادگیری علوم تجربی مور میدانند. در حالیکه عده دیگر چنین ضرورتی برای کارهای آزمایشگاهی قائل نیستند. این دو دیدگاه در حقیقت نماینده اختلافنظری است که طرفداران رویکردهای سنتی و نوین آموزش دارند.