خلاصة:
آموزش خطی و غیرخطی به طور فزاینده ای برای بهبود مهارت های حرکتی کودکان استفاده میشود. دانش محدودی در مورد تاثیر برنامه آموزش خطی و غیرخطی بر تعادل پویای کودکان با اختلال نقص توجه -بیش فعالی (ADHD) وجود دارد. از این رو، ما به بررسی مقایسه مداخلات خطی و غیرخطی بر تعادل پویای کودکان ADHD پرداختیم. ٣٦ کودک مبتلا به ADHD در طرح بین گروهی (آموزش خطی، آموزش غیرخطی و کنترل) با دو مرحله اندازه گیری (پیش آزمون - پس آزمون) شرکت کردند. شرکت - کنندگان در آموزش خطی و غیر خطی، ١٨ جلسه ٣٠ دقیقه ای آموزش مربوطه را دیدند در حالیکه شرکت کنندگان در گروه کنترل به فعالیت های معمول پرداختند. در مراحل مختلف شرکت کنندگان به اجرای تعادل پویا مطابق با دستورالعمل آزمون 2-MABC پرداختند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مداخله های آموزش خطی و آموزش غیرخطی باعث بهبود تعادل پویای کودکان ADHD گردید. دیگر نتایج حاکی از برتری آموزش غیرخطی در مقایسه با آموزش خطی بر تعادل پویای کودکان ADHD بود. بنابراین براساس نتایج پژوهش، آموزش غیرخطی ممکن است برای تعادل پویا، مفیدتر باشد