خلاصة:
پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه را ۶۰ نفر از دانش آموزان کلاس پایه ششم ابتدایی در مدرسه شاهد دکتر محمد زنگنه استان کرمانشاه تشکیل داده است. در پژوهش حاضر جامعه آماری و نمونه آماری یکسان است. داده های این تحقیق با بهره گیری از تکنیک های مصاحبه نیمه ساختار مند و مشاهده و پرسشنامه از نوع پاسخ گزین گردآوری شده است به گونه ای که محقق در طول چند ماه) ٤ ماه( به مشاهده امکانات و وسایل ، تدریس معلمان مدرسه، مصاحبه با معلمان دانش آموزان و توضیح پرسشنامه ها پرداختند و پس از آن کارنامه های گروه های مورد پژوهش تحقیق را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت طبق بررسیهای صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که گروهی که از استفاده وسایل کمک آموزشی استفاده نمودند نسبت به دانش آموزانی که درس را به صورت سخنرانی و سنتی و بدون استفاده از وسایل کمک آموزشی برای آنها بیان شد بیشتر بود. بنابراین اگر مطالب درسی با استفاده از چند وسیله کمک آموزشی ارائه شود و هریک از آن وسایل مکمل و موید هم باشند میزان یادگیری در دانش آموزان افزایش می یابد و وسایل کمک آموزشی تجاربی را در اختیار دانش آموز قرار میدهد که کسب آن از راه های دیگر چندان امکان پذیر نیست همچنین پایه لازم برای یادگیری تدریجی و تکمیلی فراهم می سازد .
The present research was carried out using a descriptive method. The statistical population of
this study is made up of 60 sixth grade students of Biston Sugar Factory in Kermanshah province.
In the present study, the statistical population and statistical sample are the same. The data of
this research has been collected by using semi-structured interview and observation techniques
and a questionnaire of the type of response in such a way that the researcher during several
months (4 months) observed facilities and equipment, teaching school teachers, interviewing
with The teachers explained the questionnaires to the students and after that they examined the
report cards of the research groups and finally according to the investigations this result was
obtained that the group that used the use of educational aids was more than the students who were
taught the lesson in the form of traditional lectures and without the use of educational aids.
Therefore, if the teaching materials are presented using several educational aids and each of those
aids are complementary and supportive, the amount of learning in the students will increase, and
the educational aids will provide the student with experiences that can be obtained in other ways.
It is not very possible, it also provides the necessary foundation for gradual and complementary
learning.