خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباط موثر متقابل بر بهبود رضایت زناشویی و مهارت های ارتباطی در والدین دارای کودک اوتیسم بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع نیمه آزمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل والدین دارای کودک اوتیسم شهرستان سیرجان بود که در سال 1402 بالغ بر 97 خانوار تعیین گردید. نمونه گیری به روش در دسترس به تعداد 30 نفر در دو گروه (15 نفر)گروه آزمایش و (15 نفر) گروه کنترل انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت ارتباط موثر متقابل بر بهبود رضایت زناشویی در والدین دارای کودک اوتیسم شهرستان سیرجان تاثیر دارد. آموزش مهارت ارتباط موثر متقابل بر بهبود مهارت های ارتباطی در والدین دارای کودک اوتیسم شهرستان سیرجان تاثیر دارد.