خلاصة:
امروزه اینترنت به عنوان یک شاه کلید، جهت انجام بسیاری از امور برای همگان است. این فناوری ابزاری بی ضرر است، اما استفاده بیش از حد و نادرست خطر اعتیاد به آن را به دنبال دارد، چرا که با گسترش روزافزون و دسترسی گسترده مردم به اینترنت شاهد نوعی وابستگی به این پدیده هستیم که این وابستگی برای نظام آموزشی به ویژه موفقیت و پیشرفت تحصیلی چالش آفرین و تهدیدآمیز می باشد. به همین منظور؛ پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین اعتیاد اینترنتی و پیشرفت تحصیلی انجام پذیرفت که هدف آن بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان رشته علوم تربیتی ورودی 1400_1401 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی است که تعداد آنها برابر با 70 نفر می باشد. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان شامل 59 دانشجو بود که با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور استفاده به عمل آمد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاری آماری spss و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و همچنین میزان استفاده از اینترنت و اعتیاد اینترنتی به جنسیت ارتباط دارد.