خلاصة:
هدف این تحقیق بررسی رابطه تیپ شخصیتی (برون گرا - درون گرا )با رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان آرومیه میباشد جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان ابتدایی ناحیه دو به تعداد ۱۶۰۰معلم که ۳۴۲نفر معلم آقا و ۱۲۵۸ نفر معلم خانم میباشد. آزمودنیها در این پژوهش شامل ۳۱۰ نفر از معلمان ناحیه دو میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و از طیق جدول مورگان به دست آمده و در آزمون شرکت کردند. پرسشنامهها بصورت مجازی توسط پژوهشگران درگروه معلمان در پیامرسان شاد درمیان معلمان پخش گردید که از پرسشنامههایی که توزیع شد نوع پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی (همبستگی )است و داده ها به وسیله ی میدانی و از طریق سه پرسشنامه (۱) پرسشنامه شخصیتی آیزنک. که توسط آیزنک در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است.(۲) پرسشنامه رضایت شغلی (JDI) که توسط ویسوکی و کروم ابداع گردیده پرسشنامه تعهد سازمانی تالیف محمد مقمی درسال ۱۳۸۰.که دارای ۱۵ سوال میباشد جمع آوری شده است.جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آمارتوصیفی و آمار استنباطی ( شامل آزمون همبستگی پیرسون آزمون تی مستقل تحلیل واریانس یک طرفه ) استفاده شد بدین منظور ازنرم افزار SPSS استفاده شد . با توجه به اطلاعات به دست آمده میزان رضایت شغلی درون گراها بیشتر از برون گراهاست و بین میزان تعهد سازمانی تیپ برونگرا_درونگرا تفاوتی وجود نداردءرابطهی رضایت شغلی و تعهد سازمانی مثبت است. بیشترین میزان رضایت شغلی مربوط به معلمان با تحصیلات لیسانس و بیشترین میزان تعهد سازمانی مربوط به معلمان با تحصیلات دیپلم است.