خلاصة:
امروزه وضعیت محیط زیست در کشورهای در حال توسعه به علت عدم ب بکارگیری بهینه فناوری» بهرهوری پایین» سطح درآمد سرانه کمتر که موجب افزایش فشار به محیط زیست میشودء چندان مناسب نیست. لذا دولتها و مردم به این نتیجه رسیدهاند که از روند حرکت تولید و مصرف سبز دفاع کنند. به طور کلی موفقیت بازار محصولات سبز نیاز به توسعه ذهنیت مطلوب در میان مشتریان دارد. براین اساس پژوهش حاضرء با هدف مدلسازی عوامل موثر بر بازاریابی سبز در بین تولیدکنندگان مواد غذایی استان بوشهر به صورت کمی - کیفی انجام گرفت. بخش اول که به روش کیفی و با نظرخواهی از ۲۰ نفر خبره در حوزه بازاربابی سبز و تولیدکنندگان مواد غذایی انجام و با استفاده از ترم افزار 8۳985 مورد تحلیل قرار گرفت. بخش دوم به مدلسازی عوامل موّثر بر بازاریابی سبز روش کمترین مربعات جزیی! پرداخته است. دادهها با استفاده از پرسشنامهای ساختارمند از ۱۸۰ نفر از کارکنان تولیدیهای مواد غذایی در استان بوشهر بدست آمد که بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان به روش تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده بودند. روایی صوری (با بکارگیری نظر کارشناسان) و پایایی ابزار پژوهش (آلفای کرونباخ از ۱ تا ۰/۹۲۷۵) تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد کاهش بحران ۹های زیست محیطی. , سازگاری محصولات تولیدی با محیط زیست و توسعه ذهنیت مطلوب در میان مشتریان موثرترین عوامل بر بازا ریابی سبز بودند. علاوه براین بر طبق نتایج بخش دوم اثرگزاری همه عوامل شناسایی شده بجز زمینه اجتماعی و حمایت و پشتیبانی دولت بر بازاریابی سبز مورد تائید قرار گرفت