خلاصة:
برنج در کشور ایران، مشتریان زیادی دارد. مرغوب ترین انواع برنج در استان گیلان به راحتی در دسترس می باشد، به همین دلیل مشاغل مرتبط با کشاورزی در این استان نیز زیاد است. یکی از این کسب و کارها، برنج فروشی است که موضوع بازاریابی و تبلیغات در آن اهمیت فراوانی دارد. رویکرد بازاریابی رابطه ای در این مشاغل می تواند در معاملات کوتاه مدت، زمینه ساز جذب و وفاداری مشتریان طولانی مدت شود. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل تاثیر بازاریابی رابطه ای بر عملکرد فروشندگان برنج در استان گیلان، پنج فرضیه بر اساس متغیرهایی همچون اعتماد، پیوند/تعهد، ارتباطات، همدلی و رابطه متقابل ارایه گردید. برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شد. روش تحقیق توصیفی بر اساس پرسشنامه محقق ساخته 20 سوالی با مقیاس پنج درجه ای لیکرت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 64 نفر از فروشندگان برنج در شهرستان های رشت، خمام، بندرانزلی، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن و لنگرود انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t-test استفاده شد. یافته های تحقیق نشان از تاثیر زیاد متغیر «رابطه متقابل» بر عملکرد فروشندگان برنج در استان گیلان دارد.