خلاصة:
EQ مخفف واژه هوش هیجانی است در واقع هوش هیجانی به معنای توانایی درک احساسات دیگران و خودش میباشد. و در پژوهشهای اخیر اشاره شده است که افرادی که دارای هوش هیجانی بالا هستند قادر به مواجهه با مسائل و چالشها و دارای انگیزه بالا هستند و قادر به غلبه بر استرسهای خود هستند.
نظام تعلیم و تربیت در این زمینه باید بیش از پیش توجه داشته باشد چون با تقویت هوش هیجانی میتوان از آسیبهایی نظیر افسردگی در جامعه، ناتوانی افراد در مواجهه با چالشها جلوگیری کرد و در مقابل آثار مثبتی چون شادی، کار مشارکتی و کارگروهی در مواجهه با مشکلات را ایجاد کرد. این پژوهش به ((بررسی راهکارهای تقویت هوش هیجانی دانشآموزان ابتدایی)) میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و رویکرد کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها مبتنی بر شیوه اسنادی میباشد. بدین منظور به صورت هدفمند و با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی کشور و خارج تعداد 10 پژوهش در خصوص هوش هیجانی با استفاده از روش اسنادی، دستهبندی شناسایی گردید. نحوه تحلیل دادهها نیز مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است. یافتههای پژوهش مبنی بر راهکارهای موثر جهت تقویت هوش هیجانی دانشآموزان ابتدایی عبارتند از: غنی کردن محیط مدرسه جهت پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان، آموزش همدلی، داشتن استقلال، آموزش خود ارزیابی، بها دادن معلمان به دانشآموزان پرسشگر و کنجکاو، آموزش تفکر نقادانه، غنی کردن محیط مدرسه جهت پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان میباشد.