خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اضطراب تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دختر با والدین عادی و مطلقه انجام شد. روش این پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعهی آماری شامل تمامی نوجوانان دختر دورهی اول متوسطه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 100 نفر به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند و به پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و اضطراب تحصیلی گادزلا (1994) پاسخ دادند. بعد از نرمال بودن دادهها توسط آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از آزمون آماری تی مستقل جهت مقایسه متغیرها در دو گروه نوجوانان با والد عادی و مطلقه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشآموزان دختر با والدین عادی از سرزندگی تحصیلی بیشتر و اضطراب تحصیلی کمتری برخوردار بودند و دانشآموزان دختر با والدین مطلقه از سرزندگی تحصیلی کمتر و اضطراب تحصیلی بیشتری برخوردار بودند؛ همچنین اضطراب تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با هم رابطۀ منفی و معناداری داشتند و بین اضطراب تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دختر با والدین عادی و مطلقه تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج این پژوهش حاوی تلویحات کاربردی مهمی جهت ارتقای متغیرهای تربیتی در نوجوانان در مدارس از سوی آموزش و پرورش است.
ملخص الجهاز:
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره هشتم ، پاييز ١٤٠٢، صفحات ٢٨-٢٣ چکيده پژوهش حاضر باهدف مقايسه ي اضطراب تحصيلي و سرزندگي تحصيلي در نوجوانان دختر با والدين عادي و مطلقه انجام شد.
جامعه ي آماري شامل تمامي نوجوانان دختر دوره ي اول متوسطه شهرستان بوکان در سال تحصيلي ١٤٠٢-١٤٠١ بود که با استفاده از جدول کرجسي و مورگان ١٠٠ نفر به عنوان نمونه مورد ارزيابي قرار گرفتند و به پرسشنامه هاي سرزندگي تحصيلي حسين چاري و دهقاني زاده (١٣٩١) و اضطراب تحصيلي گادزلا (١٩٩٤) پاسخ دادند.
اين اضطراب سلامت روحي دانش آموزان و دانشجويان را تهديد کرده و مانع رشد تحصيلي و شکوفايي هويت اجتماعي آن ها ميشود (شريفي راد، محبي، مطلبي، شاه سياه و تبرايي، به نقل از احمدي و همکاران ، ١٣٩١).
طلاق والدين تأثيرات بسياري بر روح و روان و وضعيت تحصيلي فرزندان دارد؛ و همين موضوع موجب تمايز ميان دانش آموزان با والدين مطلقه و عادي در جنبه هاي بسياري ميشود و همين تمايز به عنوان يک مسئله ميتواند حائز اهميت واقع شود؛ لذا پژوهش حاضر باهدف بررسي اين تمايز در ميان دو گروه نوجوانان دختر با والدين عادي و مطلقه و با بررسي و مقايسه ي دو عامل سرزندگي تحصيلي و اضطراب تحصيلي دو گروه صورت گرفته است .
از دو پرسشنامه ي زير جهت سنجش ميزان سرزندگي تحصيلي و اضطراب تحصيلي نوجوانان دختر استفاده شد و پاسخ ها کاملا محرمانه بود و با اجازه ي مديريت محترم آموزش وپرورش شهر بوکان در ميان دانش آموزان توزيع گرديد.