خلاصة:
میسیونرهای مسیحی به منظور تغییر کیش غیرمسیحیان از زمانهای گذشته تا به حال از انواع روشها و راهبردهای تبشیری استفاده میکردهاند. یکی از این روشها «تجارت بهمثابه تبشیر» است. در این روش تبشیری تلاش میشود با تاسیس سازمانها و شرکتهای گوناگون تجاری در زمینههای متفاوت، از طریق ایجاد شغل و درآمدزایی برای افراد بومی در مناطق فقیرنشین، زمینه جذب آنان به مسیحیت و تغییر کیش فراهم شود. هدف از تجارت این است که مبشران مسیحی علاوه بر کسب درآمد برای تامین هزینههای فعالیت تبشیری، با ایجاد رونق اقتصادی ادعای کمک به رشد اقتصاد محلی و بالا بردن رفاه اجتماعی داشته باشند. تمرکز فعالیت این روش تبشیری بر کشورهای در حال توسعه، از جمله کشورهای اسلامی است که ممکن است مبشران مسیحی اجازه فعالیت رسمی در آنها را نداشته باشند. پژوهش حاضر با توجه به عدم دسترسی یا دشوار بودن دسترسی به اطلاعات میدانی، از روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و براساس منابع موجود در زمینه «میسیولوژی» و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است.
Christian missionaries have used a variety of evangelistic methods and strategies in order to change the religion of non-Christians since the past. One of these methods is "business as evangelism". Establishing various commercial organizations and companies in different fields in this evangelistic method, they create some jobs for native people in poor areas and help them to earn income, and thus provide the ground to attract them to Christianity and change their religion. The purpose of this business is to create economic prosperity and thus the Christian missionaries claim to contribute to the growth of the local economy and increase social welfare, besides earning money to cover the costs of their missionary activity. The focus of this missionary activity is on developing countries, including Islamic countries, where Christian missionaries may not be allowed to work officially. Considering the lack of access or the difficulty of access to field information, the present research uses the method of collecting library information and is written based on the available sources of "Missiology" using a descriptive-analytical method.
ملخص الجهاز:
هدف از تجارت اين است که مبشران مسيحي علاوه بر کسب درآمد براي تأمين هزينههاي فعاليت تبشيري، با ايجاد رونق اقتصادي ادعاي کمک به رشد اقتصاد محلي و بالا بردن رفاه اجتماعي داشته باشند.
اما در روش نوين، تجارت به صورت سازماندهيشده در خدمت تبشير قرار ميگيرد که در اصطلاح به آن «تجارت بهمثابه تبشير» (Business As Mission) و به اختصار «BAM» ميگويند.
در تعريف اين اصطلاح آمده است: «تجارت بهمثابه تبشير» تجارت واقعي تحت رهبري مسيحيان است که به دنبال سود بوده و متعهد شده است تا بهعنوان ابزار تبشير خدا (Missio Dei) در جهان، مورد استفاده قرار گيرد و در يک محيط فرافرهنگي (Cross cultural)، داخلي يا بينالمللي اداره ميشود (جانسون، ۲۰۰۹، ص ۲۸).
برای نمونه، ويلسون مبشر مسيحي که قریب ۲۱ سال در ايران و افغانستان حضور داشت، در کتاب خود اشاره ميکند: در مدت حضور خود در اين کشورها، مشاغلي مانند مهندسي نفت از شرکت نفت «تگزاس» در ايران و شغل پرستاري در تهران از مشاغلي بودند که مبشران از آنها بهعنوان پوششي براي فعاليت تبشيري خود استفاده ميکردند (ويلسون، ۲۰۰۲، ص ۵۸ـ۶۴).
کسب و کارهاي سکولار به جاي تمرکز بر سود، نتايج نهايي خود را به مردم نشان ميدهند؛ زیرا اين کار ذهنيتي را براي مصرفکنندگان ايجاد کرده است که آنها احساس ميکنند در تغيير جهان به سمت خير تلاش مينمایند و اثرگذار هستند (فيسک، ۲۰۱۰، ص ۲).
تفاوت ديگر «تجارت بهمثابه تبشير» با «خيمهسازي» اين است که در «خيمهسازي» مبلغ براي اينکه فقط هزينههاي خود را تأمين کند مشغول به کار ميشود و کمکي به اقتصاد محلي منطقه تبشيري نميکند.