خلاصة:
خانواده نظامی است هدفمند و منسجم که در آن هریک از اعضا موقعیت و نقش خاصی دارد. مادری یکی از نقشهایی است که دین اسلام به آن اهمیت بسیار داده است. یکی از رسالتهای اصلی مادر این است که بتواند برای شکوفایی فرزندان خود گام بردارد. مادر برای اینکه بتواند رفتارهای مطلوبی از خود بروز دهد نیازمند الگویی مناسب است. هدف این تحقیق آن است که نقش مادر را در آموزههای زندگانی فاطمی با توجه به نظریه «شکوفایی» سلیگمن بررسی کند. روش این پژوهش «تحلیل محتوای کیفی» از نوع جهتدار است. بدینروی این مراحل را پی گرفته است: 1) مطالعة مبانی و مفاهیم اصلی نظریة شکوفایی؛ 2) عرضة سازهها و مفاهیم اصلی نظریة شکوفایی به متون انتخابشده؛ 3) طبقهبندی مفاهیم اولیة موجود در آموزههای فاطمی و 4) بررسی و تبیین هریک از مقولههای انتخابی و سازههای شکوفایی با مفاهیم اولیه آموزههای فاطمی. نتیجه بهدستآمده از بررسی مفاهیم حاکی از آن است که سبک زندگی حضرت فاطمه بیانگر یک ارتباط سازنده با فرزندان است که به موجب آن شکوفایی فرزندان تسهیل میشود که از آن میتوان بهمنزله یک الگو یاد کرد. همچنین توجه به شکوفایی فرزندان از منظر زندگانی حضرت فاطمه سبب میشود رشد و شکوفایی فرزندان جامع و کامل تحقق یابد.
Family is a purposeful and coherent system in which each member has a special position and role. Islam has attached great importance to motherhood. One of the main duties of a mother is to take steps for the flourish of her children. To show good behavior, a mother needs a suitable role model. The purpose of this research is to examine the role of mother in the Fatimi teachings according to Seligman's "flourish" theory. The research method is qualitative directed content analysis. The steps include: 1) studying the basics and main concepts of the theory of flourish; 2) investigating the constructs and main concepts of the flourish theory in the selected texts; 3) classifying the basic concepts in the Fatimi teachings and 4) examining and explaining each of the selected categories and flourish constructs with the basic concepts of the Fatimi teachings. The research results indicate that the Fatimi life style includes a constructive relationship with children, which facilitates the flourish of children and can be considered as a good example to follow. Also, paying attention to the flourish of children based on lady Fatimah's life will lead to the realization of children’s complete growth and flourish.
ملخص الجهاز:
در ادامه، به مضامين بهدستآمده از سبک زندگي حضرت فاطمه( براساس نظريه «شکوفايي» اشاره میشود: جدول 1: عوامل ايجاد شکوفايي در فرزندان نمونه مستندات, مفاهيم متمرکز, مقولهها, سازهها رشاد، 1392، ج 2، ص 272, آگاهي, اشتياق به تحقق توان فردي, انگيزه شکوفايي رشاد، 1392، ج 1، ص 55, آمادهسازي, , رشاد، 1392، ج 1، ص 435, بسترسازي در زمينه بهداشت و سلامت, علاقه به تحقق بهزيستي خود و ديگران, رشاد، 1392، ج 1، ص 435, تلاش براي دور کردن فرزندان از بلايا و مشکلات, , رشاد، 1392، ج 1، ص 268, حضور مادر در کنار فرزندان, غني بودن محيط, شرايط اجتماعي ـ محيطي ـ فرهنگي رشاد، 1392، ج 2، ص 267, استفاده از شعر و بازي, , رشاد، 1392، ج 1، ص 55, تقويت ابعاد رفتاري تربيت فرزندان, مشوقهاي بيروني, رشاد، 1392، ج 2، ص 269, تقويت ابعاد شناختي تربيت فرزندان, , رشاد، 1392، ج 1، ص 186, پيشروي در انجام رفتارهاي پسنديده, سرمشق مناسب, رشاد، 1392، ج 1، ص 185, احترام, -, روابط مثبت رشاد، 1392، ج 2، ص 271, عدالت و انصاف, , رشاد، 1392، ج 1، ص 55, محبت, , رشاد، 1392، ج 1، ص 217, آگاهي دادن از حوادث و پيشامدهاي ناگوار, خودآگاهي/ خودمديريتي, شايستگيها رشاد، 1392، ج 2، ص 272, خدامحوري و توکل, , رشاد، 1392، ج 2، ص 272 رشاد، 1392، ج 2، ص 282, مشارکت دادن فرزندان در امور خانه, مشغوليت, رشاد، 1392، ج 1، ص 267, بازي دادن به آنان و همراهي با آنان در بازي, , انگيزه شکوفايي از آن نظر به اين مقوله «انگيزه شکوفايي» گفته ميشود که مؤلفههاي زيرمجموعه آن به صورت گرايشهاي عاطفي، اعم از «تمايل»، «اشتياق» و «رغبت به شکوفايي» مطرح شده است.