خلاصة:
یکی از عوامل کندشدن چرخه توسعه و حتی در مواردی بازدارنده آن، آسیب های اجتماعی است. هر کوششی همسو با اصلاح، رفع و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، به معنای کوشش همسو با زدایش بازدارندههای توسعه و پیامدهای عقب ماندگی و شناساننده موفقیت در توسعه و بهبود حیات جامعه است؛ در این راستا دانش آموزان هر ملّتی از سرمایههای فرهنگی و معنوی آن محسوب میشود. شناخت آسیبهای این قشر در بالندگی و سلامت آنان موثر خواهد بود. از اینرو مقصور از تدوین این مقاله بررسی آسیبهای اجتماعی در مدارس و تاثیرگذاری معلمان در بهبود این مشکل میباشد. همچنین شیوه گردآوری اطلاعات و نگارش این مقاله کیفی- مروری میباشد. درنهایت بعد از بررسیهای صورت گرفته نتیجه چنان حاصل شد که آموزش و پرورش باید ضمن آموزش معلمان جهت تربیت دانش آموزان و آماده سازی آنها برای پذیرش مسئولیت آینده، اقدام به پرورش سلامت عاطفی و اجتماعی دانشآموزان و هماهنگ با باورها و ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، دینی و تاریخی نماید تا از طریق تحقق مفهوم استقلال فردی، هویت او را که در این دوران در حال شکل گیری است، در جهت رسیدن به کمال رهنمون سازد.