خلاصة:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت دانش برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش را کلیة خبرگان حوزه مدیریت دانش تشکیل میدهد که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلوله برفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه ساختار یافته بود که در آن، ابعاد، مولفهها و شاخصهای الگوی مدیریت دانایی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد. برای فرم مصاحبة یاد شده ابتدا همة الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس با کدگذاری باز، شاخصها احصاء شدند و از طریق کدگذاری محوری در قالب ابعاد، مولفهها و شاخصها مقولهبندی شد و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، تکنیک دلفی و بارش فکری ابعاد و مولفهها شناسایی شد. در نتیجه 7 بعد، 34 مولفه و 140 شاخص برای طراحی الگوی مدیریت دانش برای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نهایی شد. پس از تایید نهایی و اولویت بندی خبرگان، ابعاد، مولفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده و مجددا الگوی یاد شده توسط خبرگان اعتباریابی شد.