خلاصة:
هدف از این تحقیق بررسی هویت ملی کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی می باشد. پیوسته در طول تاریخ پرسش کیستی و هویت افراد و ملت ها یکی از دغدغه های اصلی بشر بوده و این امر در گذر جوامع به دوران مدرن پر رنگ تر و به صورت جدی مطرح شده است. در ایران نیز در سال های اخیر موضوع هویتء به خصوص در جوانان و دانش آموزان» به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از روش های تقویت هویت ملی و هویت بخشی, طرح آن در زمان کودکی» به ویژه در دوران دبستان است. به این منظورء مواد و کتب آموزشی می توانند در تقویت عناصر هویت بخش, باورهای ملی و برانگیختن عرق ملیء نقش اساسی داشته باشند. این پژوهش از نوع مروری (کتابخانه ای) می باشد و داده ها و اطلاعات از طریق سایت هایی مانند گوگل اسکولار،sid، سیولیکا و... بدست آمده است. و نتایج نشان می دهدکه میزان توجه به مقوله های هویت ملی مورد بحث در کتاب های بررسی شدهء درصد بسیار کمی بوده است. بیشترین میزان تاکید کتاب های فارسی این دوره به ترتیب بر مولفه های مذهبی. میراث فرهنگی و ملی سیاسی و کمترین تاکید بر مولفه های خرده فرهنگ ها و جغرافیایی صورت گرفته است.