خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه فردی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار وباروش پیمایشی صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل 33 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب وکار میباشند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0. 7 به دست آمده که نشان دهنده پایای پرسشنامه است. تجزیه وتحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS25 انجام شده است. به منظور بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و با توجه به نتیجه حاصله برای کلیه دادهها که کوچکتر از 0. 05 بود از یک آزمون ناپارامتریک برای شناسایی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند که عوامل موثر بر توسعه فردی دانشجویان مدیریت کسب وکار میتواند شامل: اخلاق، خودکارآمدی، میل به پیشرفت در دانشجویان، بلوغ ذهنی، میل به آموزش در جهت خودشکوفایی، ارتباطات بین فردی مناسب، کارتیمی بین دانشجویان، فرهنگ مناسب دانشگاهی، حمایت اساتید، انگیزه دادن توسط اساتید و سایر دانشجویان، ایجاد عوامل و منابع و زیرساختهای لازم در جهت توسعه فردی دانشجویان توسط مسئولین دانشگاهی، ترویج تلیفق دانش و کار در محیط دانشگاهی) باشند.