خلاصة:
یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت هر کشور توسعه زیرساختهای فیزیکی و طرحهای عمرانی و ساخت و ساز هستند که اجرای آنها بخش زیادی از اعتبارات کشور را شامل میشود. لذا ضروری است که به نحو احسن مدیریت و به مرحله اجرا درآیند. امروزه با رشد سازمانها و افزایش تنوع پیمانها و با توجه به تخصصی شدن انواع پیمانها و قراردادها و نیز پروژههای موضوع این پیمانها و همچنین افزایش هزینهها و مدت زمان پیمان به دلیل تاخیر در اجرای این پروژهها نیاز به یک مدیریت واحد و تخصصی جهت هماهنگی و بررسی این امور در پروژهها احساس میشود. از این رو دفاتر مدیریت پیمان، در سطحی بالاتر از دفاتر مدیریت پروژه میتوانند ناظر بر این امور باشند. استقرار و استفاده از سیستم دفاتر مدیریت پیمان در ساختار مدیریت پیمانها به عنوان واحدی جدید که سبب هماهنگی بیشتر در روند مدیریت پیمانهای مشابه و جلوگیری از تکرار خطاهای مشابه گردیده و کمک به پیش بینی نحوه راهبرد موضوع پیمانها خواهند شد. بر همین اساس در این پژوهش نیز به بررسی همین موضوع پرداخته شده است و هدف از آن بررسی لزوم استقرار و کارکرد دفتر مدیریت پیمان میباشد.