خلاصة:
در سازمانهای مدرن، استقرار تفکر کارآفرینی و استفاده از آن امری اجتناب ناپذیر است و بینش و توانایی بنیانگذاران عامل تولد و مرگ سازمانها است. پرورش و تقویت روحیه کارآفرینی در سازمان مستلزم فراهم کردن بستر مناسب است که یکی از آنها ساختار و سازماندهی مناسب سازمانی است. به همین دلیل در این پژوهش، پژوهشگران به بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر گرایش به کارآفرینی پرداختند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی از پرسشنامه چرخشی استاندارد و برای سنجش گرایش به کارآفرینی از پرسشنامه لامپکین و دس استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران بانکهای خصوصی در ایران هستند که جمعا دارای 112 شعبه میباشند. حجم نمونه 86 شاخه بر اساس جدول مورگان تعیین شد. با توجه به ارائه عدم عودت یک سری پرسشنامه، 100 پرسشنامه به صورت شخصی توزیع شد که از این تعداد 14 پرسشنامه ناقص و غیرقابل استفاده بود. برای آزمون فرضیهها از مدلهای معادلات ساختاری و نرم افزار PLS و SPSS v. 19 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین سه عامل تمرکز، رسمیت و پیچیدگی، تنها عامل تمرکز سازمانی بر گرایش مدیران به سمت کارآفرینی تاثیر مثبت و معناداری دارد.