خلاصة:
خلاقیت یکی از مفاهیم پیچیده مربوط به انسان است. زندگی پیچیده امروزی هر لحظه در حال نو شدن است و خلاقیت ضرورت استمرار زندگی فعال به شمار میرود. انسان برای نشاط و پویایی نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد تا هم انگیزه تنوع طلبی خود را ارضا کند و هم زمینۀ شکوفایی استعدادها و تواناییهای خویش را فراهم سازد. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی پیش بینی خلاقیت توسط هیجان خواهی و ابعاد آن در دانش آموزان دختر هنرستانهای ناحیه یک شهر کرمانشاه میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی میباشد که در سال ١٤٠٢ انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم هنرستانهای ناحیه یک دخترانه شهر کرمانشاه بودند (250=N). حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول Cochran (151=n) نفر و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامههای خلاقیت تورنس و هیجان خواهی زاکرمن بود، که روایی و پایایی آنها تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار٢٠ -SPSS و استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: میزان همبستگی پیرسون نشان داد بین هیجان خواهی و ابعاد آن با خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانهشان میدهد مولفههای هیجان خواهی، حدود ١٧/٣ درصد از خلاقیت دانش آموزان را پیش بینی میکنند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود با آموزش خلاقیت وهیجان خواهی دردانش آموزان و یاددهی مدیریت و تنظیم هیجانها و قابلیت حل مساله و تصمیمگیری مناسب، جهت ارتقای سطح خلاقیت آنها اقدام شود.
Creativity is one of the complex concepts related to humans. Today's complex life is being
renewed every moment, and creativity is considered a necessity for the continuation of an active
life. For vitality and dynamism, man needs creativity and initiative to satisfy his drive to seek
diversity and to provide the ground for the flourishing of his talents and abilities.
Purpose: The purpose of the present study is to investigate the prediction of creativity by sensation
seeking and its dimensions in female students of conservatories in district one of Kermanshah city.
Research method: The current research is a descriptive-analytical and applied study that was
conducted in 1402. The statistical population included the second secondary female students of
conservatories in the first girls' district of Kermanshah (N=250). The statistical sample size was
calculated using the Cochran formula (n=151) and the cluster sampling method was used to select
the sample. Data collection tools were Torrance's creativity and Zuckerman's sensation seeking
questionnaires, whose validity and reliability were confirmed. Data analysis was done with SPSS-
20 software and using descriptive and inferential statistics.
Findings: Pearson's correlation showed that there is a positive and direct relationship between
excitement seeking and its dimensions with students' creativity. Also, the results of multiple
regression show that sensation seeking components predict about 17.3 percent of students'
creativity.
Conclusion: According to the results of the research, it is suggested to improve the level of
creativity by teaching creativity and excitement in students and teaching them management and
regulation of emotions and the ability to solve problems and make appropriate decisions.