خلاصة:
هدف: حسابرسان بهواسطه ماهیت کار حسابرسی با اشکال مختلفی از ارائه اطلاعات مواجه هستند. این اشکال ظاهری اطلاعات، نظر به وجود عقلانت محدود در افراد، توان لازم را برای تحتتأثیر قراردادن قضاوت حسابرس را دارند. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان با درنظرگرفتن تردید حرفهای و تجربه برای کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان است. روش: دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه با طراحی سه سناریو، در سه مرحله برای یک گروه جمعآوری شد. در مرحله اول اطلاعات بهصورت متن، در مرحله دوم، اطلاعات بهصورت اعداد و ارقام جدولی و در مرحله سوم اطلاعات بهصورت اشکال گرافیکی با بهرهگیری از سیستم گزارشگری یکپارچه ارائه شد. در این شرایط تنها 66 پرسشنامه توسط اشخاصی تکمیل شد که در هر سه مرحله حضور داشتند و بهعنوان نمونه نهایی پژوهش تحت آزمون قرار گرفتند. در این راستا، آزمون ویلکاکسون، من_وینتی، مدلسازی معادلات ساختاری و رگرسیون سهمی بکار گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که حسابرسان تحتتأثیر شکل ارائه اطلاعات قرار میگیرند. همچنین خرده مقیاسهای جستجوی دانش، وقفه در قضاوت، ذهن پرسشگر در متغیر تردید حرفهای موجب کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان میشود. در نهایت تجربه بر انحراف معیار قضاوت اثر انحنایی دارد. نتیجهگیری: زمانی که اطلاعات با چارچوبها و طراحیهای ظاهری متفاوتی به حسابرسان ارائه شود، قضاوت آنان را تحتتأثیر خود قرار میدهد و نیز تردید حرفهای حسابرس در کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت سودمند است. افزون بر این تجربه متوسط حسابرسان مزایای بیشتری را در کاهش اثر شکل ارائه اطلاعات بر کیفیت قضاوت حسابرسان نسبت به تجربه کم و تجربه زیاد را نشان میدهد. دانشافزایی: شناخت مؤلفههای تأثیرگذار بر قضاوت حسابرس از نیازمندیهای اساسی برای دستیابی به کیفیت ایدهآل قضاوت در حسابرسی است. سهم این مطالعه افزون بر توسعه ادبیات حوزه قضاوت حسابرسی، فراهمآوردن شواهدی دال بر تأثیرپذیری قضاوت حسابرسان از شکل ارائه اطلاعات در کنار شناسایی رفتار مؤلفههای تجربه و تردید حرفهای بر شکل ارائه اطلاعات، بهعنوان عوامل کاهنده است. همچنین پژوهش حاضر موجب تغییر نگرش حسابرسان نسبت به عواملی که در ظاهر اهمیت کمی دارند خواهد شد.
Purpose: Due to the nature of the audit work, auditors are faced with various forms of providing information that have the necessary power to influence the auditor's judgment due to rationality. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of information presentation form on the quality of auditors 'judgment and to consider professional skepticism and experience to reduce the effect of information presentation form on the quality of auditors' judgment. Method: The required data were collected through a questionnaire by designing three scenarios in three stages for a group. In the first stage, the information was presented in the form of text, in the second stage, the information was presented in the form of tabular numbers and in the third stage, the information was presented in the form of graphic forms using an integrated reporting system. In this situation, only 66 questionnaires were completed by individuals who were present in all three stages and were tested as the final statistical sample of the research. In order to test the research hypotheses, Wilcoxon, Mann-Vinty test, structural equation modeling and parabolic regression were used. Findings: The findings show that auditors are affected by the way information is presented. In addition to the subscales of knowledge search, interruption in judgment, the questioning mind in the variable of professional skepticism reduces the effect of the form of information presentation on the quality of auditors' judgment. Finally, experience has a curvilinear effect on the standard deviation of judgment. Conclusion: When information is presented to auditors with different appearance frameworks and designs, it affects their judgment and the skepticism of the auditor's profession is beneficial in reducing the effect of information presentation on the quality of judgment. In addition, the average experience of auditors has more advantages in reducing the effect of the form of information presentation on the quality of auditors' judgment than low experience and high experience. Contribution: Providing evidence that auditors's judgment is influenced by factors that affect the quality of judgment by influencing the individual's attention will lead to a less attentive attitude in the field of audit judgment. In addition, identifying the behavior of the components of experience and professional skepticism in the form of information presentation as mitigating factors can be useful.