خلاصة:
در عصر تکنولوژی یادگیرنده باید کاربرد آموختهها را در زندگی ببیند. اما برنامهدرسی موضوعمحور پاسخگوی این نیازها نیست. با توجه به مزایای برنامهدرسی تلفیقی بسیاری از نظامهای تعلیم و تربیت به تلفیق روی آورده اند. در طراحی برنامهدرسی ایران تلفیق به طور نظری در سند برنامهدرسی ملی مطرح است در صورتی که باید در سطح کلاس درس عملی شود. بدین منظور لازم است معلمان، دانش و مهارت کافی را نسبت به برنامهدرسی تلفیقی بدست آورند. از این رو، این پژوهش درصدد است با تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی گامی به سوی افزایش آگاهی آموزگاران درباره اجرای برنامهدرسی تلفیقی بردارد.در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه پژوهش کتابهای درسی و کتابهای راهنمای معلم پایه چهارم ابتدایی بود. به منظور اعتبارسنجی، از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه پژوهش معلمان پایه چهارم ابتدایی استان گلستان شهرستان کلاله بودند. 12تن از این معلمان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه، یافته ها در اختیار معلمان قرار گرفت تا اعتبار مصاحبهی انجام شده تایید گردد.مضامین بدست آمده عبارتند از: توانا باش- ما و دیگران- طبقهبندی و مقایسه دادهها- جهان زیبا- اندازهگیری کن- خلاق شو- خدای مهربان را بهتر بشناس- ایران عزیز- نامآوران علمی، ادبی و مذهبی- اقتصاددان کوچک- محله- سلامت باشمهارتها و مفاهیم پایه چهارم ابتدایی مضامین تلفیقی را تشکیل میدهند. طبق نظر معلمان امکان اجرای راهنمای عمل تدوین شده در کلاس درس وجود دارد و می تواند بر تعمیق یادگیری کمک کند.
In the age of technology, the learner must see the application of what he has learned in life. Due to the benefits of integrated curriculum, many education systems have turned to integration. In the curriculum design of Iran, integration is theoretically proposed in the national curriculum document, if it should be implemented at the classroom level. For this purpose, it is necessary for teachers to acquire sufficient knowledge and skills regarding integrated curriculum. Therefore, this research is trying to take a step towards increasing the awareness of teachers about the implementation of integrated curriculum by compiling the integrated curriculum practice guide.In this research, qualitative approach and content analysis method were used. The research community was textbooks and teacher's manuals of the fourth grade. In order to validate, a semi-structured interview was used. The research population was the fourth grade primary teachers of Golestan province, Kalaleh city. 12 of these teachers were selected by purposive sampling method. After conducting the interview, the findings were provided to the teachers to confirm the validity of the conducted interview.The obtained themes are: be able - us and others - data classification and comparison - beautiful world - measure - be creative - know the merciful God better - dear Iran - scientific, literary and religious names - small economist - neighborhood - be healthyAccording to the opinion of the teachers, it is possible to implement the action guide compiled in the classroom and it can help to deepen learning.