ملخص الجهاز:
سؤالهای پژوهش 1-معلمان تهران از لحاظ اجتماعی در چه جایگاهی واقع شدهاند؟آیا منزلت اجتماعی معلمان تهران واقعا پایین است؟دلایل و شواهد ناظر بر پایین بودن منزلت اجتماعی معلمان کداماند؟ 2-آیا تغییر سیاستهای کلان کشور در جهت اهمیت دادن به توسعه منابع انسانی و اولویت دادن به سرمایهگذاری در تعلیم و تربیت،میتواند منزلت اجتماعی معلمان را ارتقا دهد؟ 3-آیا منزلت اجتماعی معلمان از حقوق و مزایای آنان متأثر میشود؟آیا میتوان از طریق افزایش حقوق و دستمزد،فراهم کردن امکانات رفاهی و رفع فقر و محرومیت از زندگی معلمان،منزلت اجتماعی آنان را ارتقا داد؟ 4-آیا شأن و منزلت اجتماعی معلمان،از وضع موجود گزینش و تربیت معلم متأثر میشود چگونه؟ 5-آیا اجرای سیاست تمرکززدایی و استفاده از راهکار مشارکت همهجانبهء معلمان در آموزش و پرورش و توسعهء نقش معلمان میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلم کمک کند؟ 6-آیا ایجاد تشکلهای صنفی در میان معلمان برای دفاع از حقوق صنفی آنان و حریم تعلیم و تربیت میتواند شأن معلمان را در جامعه ارتقا دهد؟ 7-آیا بینظمیهای اجتماعی و اقتصادی،در پایین بودن منزلت اجتماعی معلمان مؤثرند؟آیا استقرار انضباط اجتماعی و اقتصادی در جامعه میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلم کمک میکند؟ 8-آیا اصلاح مدیریت نیروی انسانی(ارزشیابی دقیق از عملکرد معلمن، اعمال انضباط شایسته،توزیع عادلانهء فرصتها و...
حدود 94 درصد معلمان مورد مطالعه هم معتقدند که مدیریت نیروی انسانی در آموزش و پرورش مطلوب نیست و این امر موجب تنزل منزلت اجتماعی معلمان شده است؛چرا که کارایی نظام آموزشی در اثر ضعف مدیریت نیروی انسانی کاهش یافته و بدیهی است که مردم بدون دلیل به عاملان نظامی که کارآمد و اثربخش نیست،احترام نمیگذارند.