ملخص الجهاز:
آشنایی با کتاب معرفی کتاب عنوان کتاب: راهنمای معلمان پژوهنده معلم پژوهنده کیست؟ پژوهش در عمل چیست؟ مؤلف:دکتر اقبال قاسمیپویا ناشر:نشر اشاره سال انتشار:1382 (به تصویر صفحه مراجعه شود) این کتاب نخستین اثر به زبان فارسی است که موضوع معلم پژوهنده و پژوهش در عمل را مورد بحث قرار داده است.
در این کتاب پژوهشهای تربیتی دانشگاهی از نظر سودمند بودن شأن برای معلمان در فرایند یاددهی و یادگیری در کلاس درس و مدرسه مورد نقد قرار گرفته و مؤلف با استفاده از منابع داخلی و خارجی به این نتیجه رسیده است که پژوهشهای مذکور،در عین مفید بودن شأن در عرصههای گوناگون آموزشی نتوانسته است برای معلمان در سر کلاسهای درس مفید واقع شوند.
ازاینرو،رویکرد پژوهش در عمل به عنوان روش مناسب برای پژوهشهای کلاسی و معلمی معرفی شده و ضرورت آشنایی با بحث معلم پژوهنده و ویژگیهای آن بررسی شده است.
ضمن معرفی چند الگوی پژوهش در عمل و پاسخ به پرسشهای گوناگونی که همواره از سوی شرکتکنندگان در برنامهء معلم پژوهنده مطرح شده است چند نمونه از گزارش نهایی معلمان پژوهنده در ایران معرفی شده است.
مؤلف خواندن این کتاب را برای کلیهء معلمان و مدیران بهویژه شرکتکنندگان در دورههای آموزشی ضمن خدمت،دانشجویان تربیت معلم و دیگر دستاندرکاران محیطهای آموزشی در مناطق گوناگون کشور پیشنهاد کرده است.