ملخص الجهاز:
"در گونه دوم آنچه زود به خاطر میآید آثار محکم«فرانس کلاین»است با آنکه از کالیگرافی خاور دور الهام گرفته اما فاصله پر نشدنی نیز با آنها دارد، و همچنین در نشانهشناسی نقاشی انتزاعی،در میراث بصری گذشتگان،دریافتن این نکته مهم است که:آثار نقاشی مدرن چه ارتباطی با گذشته بصری دارند،و یا به چه بهانهای ممکن میتوان از دریچه امکانهای اثر به گذشته رفت،افق زمانی را شکست و لحظههایی از آن را در امروز حاضر کرد.
، حقیقت تکاندهنده نقاشی این است؛نهکننده کار مشخص است و نه تاریخ نقاشی،نقاشی زمانی زاده میشود که در نگاه کسی ظاهر شود،ازاینرو همیشه از یک بار زاده شدن می گریزد،به هیچجا تعلق ندارد،نه به نقاش نه به زادگاهش،و نه حتی به زمانی که نقاشی شده است،از اینجاست که هیچ اثری نه در گذشته بوجود آمده است و نه در حال."