ملخص الجهاز:
"او شناخت کافی از چشمه که میتواند همان گستره فرهنگی گذشته باشد ،داراست،با تمام زیرو بمهایش از نقش مایههای باستانی گرفته تا عناصر و سمبولها ،خصوصا هنر دوران پس از اسلام و شناخت کافی از هنر حال که میتواند تشبیه به دریا شود.
مسلمیان کنار رود میایستد و با آشنایی کامل،این دو مقوله را تحلیل میکند و از نظر ساختاری با قرار دادن عناصر و نقش مایههایی نظیر ماه،درخت،پرنده به همراه المانهای مینیاتوری از فیگور زنان و مردان مثالی،در فضایی مدرن که این فضا نیز از ساختار هندسی،رنگهای یک دست و تخت،تکه چسبانی،خطهای کمانی،خلا و ابعاد اثر تشکیل میگردد،به فضایی میرسد که جزو ویژگیهای شخصی و لاینفک وی میشوند و با کوچکترین رخنه یا دخل و تصرف،کل اثر لطمه میبیند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) از اینجاست که به ورطه هولناکی میافتد،با شناختی که از آن دو مقوله دارد،خود را در موقعیتهای تثبیت شده و آزموده گرفتار میکند و عناصر هنر گذشته و حال را بدون هیچ تغییر با ماهیت قبلیشان در کنار هم به کار میبرد."