ملخص الجهاز:
"این بود که،آیا در«طراحی»حد و مرزی هست یا خیر؟اگر هست این حد و مرز در کجاست؟و یا اینکه اساسا طراحی چه تمایزی مثلا با نقاشی و یا مجسمهسازی دارد؟به عبارتی،من که همیشه طراحی میکردم،بیآنکه در قید و بند معنای آن باشم، این بار بهطور جدی این سؤال برایم مطرح شده که«طراحی چیست؟»بنابراین دین این نمایشگاهها،انگیزهای را در من به وجود آورد تا هم پژوهشی در فضای طراحی داشته باشم و هم به بررسی وضعیت و چگونگی آن در ایران بپردازم.
بدین ترتیب هنرمند برای خلق هر کمپوزیسیونی ابتدا بارها به طراحی میپراخت تا شناخت هرچه دقیقتری از کار نهایی خود داشته باشد.
بعد از این طراحی رفته رفته شخصیتی مستقل از نقاشی پیدا میکند،ولی با این وجود همیشه از اهمیت کمتری نسبت به آن برخوردار بوده است.
این ضرورت خود نیز زمانی پدید آمد که نقاشی ایران در مواجهه با دیگر فرهنگها قرار میگرفت.
در سالهای سی رفته رفته تعداد قلیلی از هنرمندان برای طراحی اهمیت بیشتری قایل شدند و آن را امری مستقل از نقاشی دانستند،که بیشتر در حد تجربهاندوزی در چاپ چوب و زینک به این کار مبادرت کردند.
چرا که از بدو تاسیس آن تا سال 7431 که ریاست جدید این جلیل ضیاء پور-حشمت سنجری (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرتضی ممیز-چهره محمد علی جمالزاده (به تصویر صفحه مراجعه شود) دانشکده تصمیم به ایجاد تحول در آن نمود،شیوه آموزش آن تغییر خاصی نکرد و مبحثی چون طراحی و یا نقاشی در طول غریب به سی سال از شیوه آموزشی ثابتی برخوردار بوده است."