خلاصة:
از دیدگاه جامعه شناسی فرهنگ، هنگامی که بحث از توسعه، اهداف و</P><P>نهایتا راههای منتج به آن-که در جوامع انسانی-مطرح میشود، جهتگیریهای علمی چند رشتهای در سنخشناسیهای گوناگون با ارائه مدلهای تجربی و عملگرا همواره با توجه به شکل و ساختار جوامع از منظرهای فرهنگی خاص متجلی میشوند.</P><P>هر چند ممکن است در هزاره سوم موضوعاتی از قبیل رشد توسعه، اشتغال، تکنولوژی و...از دیدگاههای گوناگون بسیار زیاد مورد توفیق نظر قرار گرفته شده باشد، اما در مقاله حاضر سعی بر آن است که با در نظر گرفتن حوزههای خاص نهادینه شده در فرهنگ جامعه از جمله خانواده، آموزش و پرورش، گروههای همسالان، رسانههای جمعی، و نقش هر کدام در هنجارهای اجتماعی و نهایتا جامعهپذیری و توسعه از طریق نقشآفرینان جامعه که همانا مردم میباشند، با توجه به آموزههای معنوی الهی قرآن و حدیث مورد بررسی قرار میگیرد.
ملخص الجهاز:
"از دیدگاههای گوناگون بسیار زیاد مورد توفیق نظر قرار گرفته شده باشد، اما در مقاله حاضر سعی بر آن است که با در نظر گرفتن حوزههای خاص نهادینه شده در فرهنگ جامعه از جمله خانواده، آموزش و پرورش، گروههای همسالان، رسانههای جمعی، و نقش هر کدام در هنجارهای اجتماعی و نهایتا جامعهپذیری و توسعه از طریق نقشآفرینان جامعه که همانا مردم میباشند، با توجه به آموزههای معنوی الهی قرآن و حدیث مورد بررسی قرار میگیرد.
این امر از یکسو جایگاه نقشآفرینی افراد را در حوزه اجتماعی جوامع مشخص میکند و از سوی دیگر برآورده کننده نیازهای گوناگون و نهایتا تعادل بخش و همگون کننده تمام آحاد بشری مبتنی بر جلوههای اعتقاد الهی میباشد.
1-فرو نهادن اصول(مسایل اساسی) 2-پرداختن به فروع(امور کم اهمیت و تشریفاتی) 3-پیش انداختن اراذل(فرومایگان) 4-کنار گذاشتن افاضل(پرمایگان و آگاهان)(آمدی، 450) در جریان پویایی شناسی اجتماعی مبتنی بر دیدگاه اسلام در دو بعد فردی و اجتماعی، لازم است هم افراد جامعه نسبت به خود و جامعه و اهداف فردی و اجتماعی آگاهی داشته باشند، و هم به دنبال آن نظام اجتماعی مبتنی بر این دیدگاه با شناخت افراد جامعه و نیازهای آن، واگذاری نقش مبتنی بر توانائیها راه رشد و توسعه را هموار سازند.
(الحشر، 9) رسول خدا(ص)فرمود:«کسی که صبح کند و برای امور و مسائل مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست»(پاینده، 599)در دین مبین اسلام تفوق و پیروزی انسان در گرو وفاداری به مجموعه پهناور دریای انسانی وابسته به اقیانوس خروشان نظام حق میباشد، از نظر مکتب رهایی بخش اسلام، انسانها برای رسیدن به اهداف باید قدرت دوستداشتنی واقعی و حتی ایثار و عشق به همنوع را سر لوحه رفتار قرار دهند."