ملخص الجهاز:
"در این نمایشگاه به وضوح میبینی هنر صفویان به مانند خودشان پر از تکلف و تزویر است،نمیدانم چرا خیلیها نمیخواهند قبول کنند که مینیاتور صفوی در قیاس با مینیاتورهای شیراز(یا بسیاری ادوار دیگر)شیرهای بییال و دم هستند؛شوخیهای رنگ و لعابداری که میخواهند قلدری قلمگیری و پرداز را نشان ما بدهند،همچنانکه گفتنی است در هر دوره آدمهایی جدا از بقیه به کار خود مشغولاند و کار خود را میکنند و کارشان کارستان است.
وقتی رد پای چین،هند،سغدیان و مغولان و پس از ان اروپاییان به نقاشی ایرانی باز میشود خشکی،معذوریت و درجا زدن جای خود را با شیطنت و شعف عارضی(این کشف)معاوضه میکند و هنر آواز عندلیب سر میدهد،هرچند خیلیها به جای ستایش، این گشایش را«فقدان اصالت»مینامند و با عصبیت هر راهگشایی را خیانت میپندارند."