ملخص الجهاز:
2 متأسفانه برنامهء درسی ادبیات فارسی عمومی منبعث از هدفهای کلی درس ادبیات فارسی، آنطور که باید و شاید نتوانسته است تغییرات لازم را در دانشآموزان نسبت به دروس ادبیات این دورهء آموزشی ایجاد کند.
در نتیجه نیاز به ارزیابی برنامهء درسی ادبیات فارسی با توجه به هدفهای آن،احساس میشود.
بدینسان هدف ارزیابی برنامهء درسی ادبیات فارسی عمومی دورهء متوسطه باید بخاطر به ثمر رسیدن اهداف زیر باشد: 1-3.
«از دیدگاه این الگو ارزیابی آموزشی عبارتست از تعیین میزان اینکه یک برنامهء درسی تا چه اندازه به هدفهای موردنظر تحقق بخشیده است.
4 6)مراحل ارزیابی: مراحل ارزیابی الگوی تحقق یافتن هدفها عبارتند از: 1-مشخص کردن هدفها 2-طبقهبندی هدفها 3-بیان هدفها بصورت رفتاری 4-تعیین شرایط دست یافتن به هدفها 5-تدوین یا انتخاب ابزار اندازهگیری 6-جمعآوری دادهها و اطلاعات یاد گیرندگان 7-مقایسهء دادهها با هدفهای رفتاری 8-ارائهء پیشنهادات حاصل این نوع ارزیابی،که میتوان به سهولت بکار بست برای ادامه،گسترش،تعدیل یا قطع برنامهء درسی مذکور مورد استفاده قرار میگیرد.
مشخص کردن هدفهای برنامهء درسی ادبیات: این هدفها قبلا توسط وزارت آمورش و پرورشبا شرکت عواملی چون استادان فلسفهء آموزش و پرورش،روانشناسی تربیتی،برنامهریزی درسی،ادبیات فارسی و غیره مشخص شده است و در اختیار ارزیاب یا گروه ارزیابی قرار میگیرد.
5 این گروه باید نکات زیر را در طبقهبندی هدفهای برنامهء درسی مذکور مورد توجه قرار دهد: 1-2-6.
(4)عباس بازرگان-مقدمهای بر ارزیابی آموزشی و الگوهای آن-دانشکدهء علوم تربیتی دانشگاه تهران- 1358،ص:17 (5)-برای جلوگیری از اطالهء کلام و توضیح دربارهء طبقهبندی هدفها کتاب:(هدفهای رفتاری برای تدریس و ارزشیابی تألیف نرمان ای گرونلند ترجمهء امان الله صفوی،تهران،1363)معرفی میشود.