ملخص الجهاز:
اگرچه با توجه به نتایج مطالعات فوق الذکر و با استفاده از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و همبستگی بین پیشرفت تحصیلی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده همبستگی بسیار بالا وجود دارد،ولی در اوایل دهه 1970 میلادی روشهای آماری بهکار گرفته شده در این بررسیها توسط گلیتگارد و هال (Klit gaard and hall) مورد تردید قرار گرفت.
سوال مورد بررسی:آیا بین یافتههای تحقیقات مختلف انجامشده در داخل و خارج از کشور و یافتههای تحقیق انجامشده در شهرستان اهواز تفاوت وجود دارد؟به عبارت دیگر آیا میتوان هم چنانکه گزارشگران تحقیق ادعا نمودهاند قبول کرد که«بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان مناطق مرفه و غیر مرفه تفاوت معنیدار وجود ندارد؟» نگاهی به گزارش تحقیق گزارشگران تحقیق هدف از تحقیق را در صفحه 24 به شرح زیر بیان کردهاند: «...
یعنی به احتمال 95 درصد تفاوت مشاهده شده(21/1 نمره)بیانگر یک تفاوت واقعی بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان مناطق مرفه و نامرفه در درس ریاضی است.
اما در متن گزارش چنین میخوانیم: «براساس نتایج بدستآمده از تحلیل آماری بین نمرههای امتحان ریاضیات ثلث سوم دانش آموزان پسر کلاس پنجم مناطق مرفه و نامرفه نواحی سهگانه آموزشوپرورش اختلاف معنیداری در سطح احتمال 1%مشاهده نمیشود.
معلوم نیست خواننده باید نتایج حاصل از تحلیلهای آماری(ص 33 و جداول مربوطه)را قبول کند و یا دور از انتظار نبودن تأثیر وضعیت خانواده بر پیشرفت تحصیلی؟ در نتیجهگیری دوم بار دیگر بر این نکته تأکید شده است که عملکرد تحصیلی دانشآموزان گروه مرفه و نامرفه باهم تفاوت ندارند.