ملخص الجهاز:
"پس،در وجود و ضرورت ارزشیابی در آموزش تردیدی نیست و آنچه معمولا همه را میترساند و همهء محصلان در همهء مقاطع تحصیلی نسبت به آن حساسیت خاصی دارند، وجود امتحان نیست؛بلکه کیفیت برگزاری آن است که هنوز هم در نظام آموزش و پرورش شما بکل مطلوبی ندارد و متأسفانه،حالت یا نقش وسیله بودن خود را عملا از دست داده است و به صورت هدف(حتی هدف غایی!)درآمده است.
به عبارت دیگر،محصلان کشور ما (دانشآموز و دانشجو)،مثل اینکه درس میخوانند تا امتحان بدهند!و معلمان ما(در همه مقاطع آموزشی)مثل اینک تدریس میکنند برای اینکه امتحان بگیرند!به همین سبب، وقتی امتحان فراموش شود،نه درس دادنی هست و نه درس خواندنی!تدریس خوب (به تصویر صفحه مراجعه شود) همیشه با ارزشیابی دقیق همراه است؛چون در ارزشیابی است که معلم میتواند از وضع کارکرد خود و محصلان آگاه شود تا جنبههای مثبت را تقویت و جنبههای منفی را اصلاح کند."