ملخص الجهاز:
"در برابر این دو فکر،تفکر اسلام قرار دارد که نه مانند نگرش اول،برای هویت جمعیت آن چنان قدرتی قایل است که بر اراده فردی به طور مطلق حکمرانی کند و نه مانند نگرش دوم، به فرد آن قدر میدان میدهد که بتواند در هر شرایطی،مطابق امیال و خواستههایش تصمیم بگیرد و عمل کند.
به طوری که گرایشها و امیال افراد واقعا با هم ترکیب میشوند و چیز تازهای را که فراتر از ارادهء فردی است،به وجود میآورند،لکن ارادهء فردی به طور کامل در گرایشهای جمعی محو نمیشود،به طوری که اگر شرایط مساعد باشد فرد میتواند هم خود را اصلاح کند و هم به اصلاح جامعه بپردازد.
سعی میکند که با آگاه ساختن فرد به مشکلاتش،از تدبیر و تلاش خود فرد در حل مشکل کمک بگیرد؛البته صرفا به این اکتفا نمیکند،بلکه میکوشد محیط اجتماعی مساعدتری نیز برای دانشآموز فراهم آورد،چون میداند که اگر محیط او سالم نباشد تنها ارادهء فردی کارساز نیست.
اما نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که تحولات فرهنگی تا کجا؟آیا میتوان همه تغییرات را در فرهنگ پذیرفت؟مثلا یکی از مواردی که از محصولات علم منهای دین است،اعتقاد به«نسبیت ارزشهای اخلاقی» است.
حال آیا میتوانیم این نوع تحولات را نیز تحولات مثبت تلقی کنیم و بپذیریم؟در تفکر اسلام اصول اخلاقی را نه موقعیتها تعیین میکنند و نه مسائل صرفا اقتصادی؛بلکه با توجه به فطرت انسانی و ویژگیهای ذاتی انسان یک سری اصول اخلاقی ثابت،که در هیچ زمانی و با هیچ تحول علمی رنگ نمیبازد،وجود دارد.
جامعهای که در آن دین حاکم نیست،طبعا این ویژگی نیز برای شهروندان آن جامعه مطرح نیست و شاید ضد آن به عنوان یک صلاحیت اجتماعی مورد نظر باشد."