ملخص الجهاز:
"نداشتن توجه کافی به علوم تجربی،ناآشنایی مربیان و آموزگاران با شیوههای جدید آموزش علوم و کمبود جدی آزمایشگاهها و ابزارهای مورد نیاز در آموزشگاهها را میتوان از جمله عوامل عقبماندگی و کاستی در این رشتهء با اهمیت دانست.
توجه و تکیه فراوان به تحرک، فعالیتهای فردی و گروهی و خلاقیت نوآموزان،استفادهء گسترده از پدیدهها و اشیای موجود در خانه و آموزشگاه، آزمایشها و تجربههای علمی،عنایت هوشیارانه و دقیق به برنامهریزی و نظم و ترتیب در آموزش،استفادهء بههنگام و شایسته از طبیعت پیرامون و دگرگونیهای طبیعی در ساعات شبانهروز و فصلهای سال و تأثیر آنها در برنامههای آموزشی، گوناگونی فعالیتهای ارائهشده در آموزش مفاهیم علمی و سادگی،روانی،و عملی بودن آموزشها،از جمله موارد مثبت و آموزندهء این کتاب است.
تدارک و اجرای فعالیتهای تجربی ارائهشده در این کتاب،در دورههای پیشدبستانی و دبستانی مراکز آموزشی کشور ما کاملا عملی است و به همین منظور،به همهء مربیان آموزش علوم سفارش میکنیم آن را مطالعه کنند."