ملخص الجهاز:
"نگاه کنید به تأثیری که برنامههای نمایشی تلویزیون بر مردم دارند، تأثیری که شاید یک برنامه عمیق و جدی و بسیار پربار هم در مخاطبش نداشته باشد.
اما یک سؤال همیشه بوده و هست: آیا این تأثیرگذاری و نفوذ قابل کنترل و هدایت نیست؟!با توجه به رشد و پیشرفتی که در زمینه مخاطبشناسی صورت گرفته و اینکه متخصصین علوم ارتباطات کارکردهای بسیار برای این رسانه تعریف کردهاند، چرا خیلی وقتها علیرغم تصمیمگیریها، برنامهریزیها، سختگیریها و باریکبینیها مسئولین و برنامهسازان تلویزیون، این رسانه از ارائه یک برنامه یا اثر نمایشی نهتنها به هدف مورد نظرش دست نیافته بلکه نتیجهای معکوس گرفته است.
حرفهای جدی یک برنامه، به طنز و شوخی روزانه مردم بدل شده (هرچند میتوان آن را به روحیه طناز مردم ما هم مربوط داشت)، یا در یک برنامه نمایشی بیش از آنکه قهرمانها مورد توجه باشند، ضدقهرمانها دیده شدهاند."