ملخص الجهاز:
"اما چطور ممکن است قدرتی که از شبکهای از توافقها تشکیل شده است متلاشی شود؟این سؤالی است که فوکو در همان کتاب«خواست معرفت»از خود میکند:«آیا باید گفت که ما ضرورتا«درون»قدرت هستیم،نمیتوانیم از آن«بگریزیم»وجایی کاملا خارج از آن وجود ندارد چون ناگزیر مطیح قانون آن خواهیم بود؟»اگر دقیقتر نگاه کنیم،در اصل وقتی بارت میگوید که هیچ وقت از زبان خارج نمیشویم همین حرف را میزند.
شاید این مسئله ما را به تأمل در&%00416QRAG004G% زیباشناسی دیدگاه فوکو سوق دهد،به خصوص آنجا که علیه هدف فعالیت نویسنده و علیه نظریۀ نوشته به عنوان فعالیت براندازه اظهار نظر میکند(رجوع شود به مصاحبۀ 1977 در ضمیمۀ چاپ ایتالیایی«خواست معرفت»)همچنین،این مسئله باعث میشوداز خود بپرسیم که آیا بارت(وقتی میگوید که این امکان برای دانشمند و تاریخنویس هم وجود دارد)ادبیات را به تمثیلی از روابط مقاومت و انتقاد از قدرت در داخل زندگی اجتماعی بدل نمیسازد.
همچنین اینجا تردید دیگری هم پیدا میشود:زبانی که بارت از آن سخن میگوید تا چه حد از ساز و کارهایی شبیه به نظامهای قدرت مورد نظر فوکو پیروی میکند؟ زبان را به عنوان نظامی از قواعد در نظر بگیریم:نه تنها قواعد دستوری،بلکه همچنین قواعدی که امروزه آنها را عملگرایانه21مینامیم:به عنوان مثال قاعدۀ محاورهای که بنابر آن جوابی که به هر سؤالی میدهیم باید کاملا با سؤال تطبیق کند،و کسی را که این قاعده را زیر پا بگذارد یا بیتربیت و احمق و آشوبگر محسوب میکند و یا اینکه فکر میکنند که در صحبتش به چیز دیگری اشاره میکند که نمیخواهد بر زبان بیاورد."