ملخص الجهاز:
"از تعریفهائی که در بالا شد ملاحظه میگردد که این تعاریف با آنچه معمولا درباره آموزش عالی رایج است کاملا متفاوت است-البته آنانکه درباره«آموزش عالی عام»یا«آموزش عالیتر برای همه مردم»سخنرانی میکنند غرضشان با آموزش عالی-آنچنانکه به آن میاندیشیم و در تیترهای 5 گانه فوق آوردیم فرق دارد زیرا در حقیقت مفهوم اصطلاحات فوق بنظر من چنین خواهد بود که: «آموزش درازتر برای همه کس»یا«آموزش عام متعاقب آموزش متوسطه» تعریف آموزش عالی را نمیتوان بر معیار سن دانشجو یا تعداد سالیانی که به تحصیل قبل از دانشگاه کرده و یا بوسیله نام مؤسسه عالی بنا نهاد زیرا یک دانشجوئی که بیش از 18 سال دارد و سابقه لا اقل 12 سال تحصیل مرتب ابتدائی و متوسطه دارد و در یک کالج یا دانشگاه درس میخواند، الزاما برحسب تعریفی که از آموزش عالی کرده شد-چنین آموزشی را دریافت نمیکند-حتی دانشجوئی که در حدود 24 سال دارد و لیسانس گرفته و در رشتههای مافوق لیسانس یا دکترا نامنویسی کرده-در«همه»دروس که انتخاب کرده الزاما آموزش عالیتر نخواهد دید مثلا وی ممکن است جزو دروس انتخابی خود یک زبان خارجی دوره ابتدائی یا متوسطه را انتخاب کرده باشد که خود را برای آزمایش زبان حاضر کند طبیعی است که یک چنین دوره مقدماتی یا متوسطه«زبان»جزو آموزش ابتدائی یا متوسطه است نه عالی-همانطور دانشجوی سالهای اول و دوم دانشگاه که دورهای دربارهء مقدمات جبر یا مثلثات انتخاب کرده مسلما در این دو درس آموزش عالی نخواهد دید بلکه در حقیقت نقائصی را که در آموزش متوسطه!و در این قسمتها موجود بوده رفع کرده است-البته دانشگاهها و کالجها باید دورههای تکمیلی برای رفع نواقص دروس قبل از دانشگاهی داشته باشند ولی تصدیق باید کرد که نقص تدریس بعضی دروس(که مورد نیاز عدهای نیز هست)در ساختمانی که بنام دانشگاه موسوم است و به جوانی که از نظر سنی مناسب تحصیل در دانشگاه است الزاما دلیل قطعی این نیست که آن شخص حتماآموزش عالی میبیند یعنی آنها همان آموزشهای متوسطه و ابتدائی است منتها در دانشگاه تدریس میشود."