ملخص الجهاز:
"سؤال اساسی این است که آیا مجموعهء یادگیریهای دانشآموز به برنامه درسی رسمی محدود است؟آیا میتوان عوامل مؤثر در شکلگیری تجربیات را تحت کنترل درآورد و مانع تأثیر عوامل دیگر شد؟چنین چیزی عملا غیر ممکن است.
زیرا عوامل دیگری که جزو برنامه رسمی نیست و از دید و مشاهده برنامهریزان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت نیز پنهان است،در فکر و عواطف و رفتار فراگیرنده اثر میکند و اغلب موارد، مؤثرتر از برنامهء درسی پیشبینی شده عمل میکند.
اگرچه هر برنامهء درسی ویژگیهایی دارد که خاص مؤسسهای معین است،وجود اینگونه برنامههای پنهان تا حد بسیاری کل فرآیند تعلیم و تربیت را تحت تأثیر قرار میدهند5» عواملی که در شکلگیری برنامهء درسی پنهان یا غیر مدون تأثیر دارد عبارت است: 1-قوانین و مقررات مدرسه21 این عامل در ایجاد برنامهء درسی پنهان بسیار موثر است.
عامل دیگر،آگاهی برنامهریزان و معلمان از عوامل غیر آشکاری است که در آموزش موثر است؛مثلا وقتی معلم دانست که نوع برخورد او در ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان و آثار ارزشیابی مؤثر است."