خلاصة:
ضرورت استقرار و توسعه سیستمهای مدیریت دانایی در سازمانها،نیاز به طراحی برای ایجاد،توسعه و فعال نمودن«مراکز یادگیری»بهعنوان بخشی از سیستمهای مدیریت دانایی دارند.در مقاله حاضر«مراکز یادگیری سازمان»بهعنوان نهادی که خدمات متنوع طراحی،اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی را عرضه و زمینههای لازم برای اجرای طرحهای مدیریت دانش،در مسیر تحقق«سازمان یادگیرنده»را فراهم مینماید،مورد بررسی قرار گرفته است.این مراکز بخش جدایی ناپذیر هرگونه برنامه و اقدام راهبردی شرکتها به شمار میآیند.در این راستا برای اجرای طرحها،پیشنهادهایی از جمله تناسب مرکز یادگیری1با ماهیت طرح و خصوصیات شرکتهای متقاضی و...ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"سیستمهای نوین توسعه و پرورش سازمانی بوده و بر دانش فنی و تکنولوژیکی
(1)- Learning Center عامل اصلی حرکت به سوی کسب و کار دانش محور و اقتصاد دانایی که از نتایج
مرکز یادگیری یک نهاد یا واحد سازمانی است که در راستای مأموریتها و
(1)- Learning یکی از مهمترین دغدغههای مدیران ارشد شرکتها و سازمانها مبدل گشته است و
مراکز آموزشی و پژوهشی اختصاصی بنگاه در آمریکا و اروپا بوده است.
به عبارت دیگر میتوان ادعا کرد نیاز به چنین نهادی آنچنان مبرم بوده است که
شده است که تعداد این مؤسسات در سال 2010 به 3700 واحد برسد(آذر هوش،
(4)- Learning Center بنابراین میتوان گفت«مرکز یادگیری سازمانی»1نهادی است که خدمات متنوع
اطلاعات برای توانمندی اشاعه اطلاعات ضروری است اما با آن نمیتوان دانش را
-طراحی فرایندهای انتقال و آموزش دانش سازمانی به کارکنان
برای دستیابی به اهداف فوق وظایف ذیل از طریق مراکز یادگیری دنبال میشود:
(4)- Holding Company توسط سازمانی ثابت که وظیفه چنین طرحی را عهده دار است ایجاد و توسعه مییابد
خصوصیات جامعهای است که مرکز یادگیری در حیطه آن جامعه ایجاد و استقرار
کاستیها،طرح اصلی اجرا میشود و به این ترتیب برای اجرای فاز چهارم،دومین
امروزه میتوان ادعا کرد حوزه منابع انسانی در دنیا در حال گذار است و به
مراکز یادگیری دیدگاهی جدید از این مجموعه است.
با این توضیح مراکز یادگیری ابزاری برای کسب
این وظیفه سازمان یادگیرنده است که یادگیری فردی را به یادگیری سازمانی تبدیل
در این راستا لازم است سازمانها و شرکتها متناسب با ماهیت طرحها و"