ملخص الجهاز:
"تا قبل از تأسیس مدارس جدید ابتدایی و تصویب نظامنامه و آییننامهء رسمی آن نیز چند مدرسهء ابتدایی در شهرهای تبریز-تهران-اصفهان و چند شهر دیگر به سبک جدید تأسیس شده بود اما دورهء آموزش ابتدایی به صورت رسمی باتوجهبه اسناد و مدارکی که وجود دارد،از سال 1310 هجری شمسی شکل سراسری و همگانی گرفت.
تا سال پایان برنامهء سوم عمرانی،شمار دانشآموزان دورهء 6 سالهء ابتدایی در سراسر کشور به 104/845/2 نفر رسید که از فضای آموزشی و تعداد معلم نسبتا کافی برخوردار بود.
به موازات آن در برنامهء چهارم عمرانی پیشنهاد گردید که طی مدت 5 سال 55 درصد از کودکان گروه سنی 10-6 ساله روستایی و 93 درصد کودکان شهری در همین گروه سنی از آموزش ابتدایی برخوردار شوند که در پایان این برنامه یعنی تا سال 1356 تعداد کل دانشآموزان دبستانی به 528/445/3 نفر رسید.
ضرورتهای ذیل سبب شده است که این نوع آموزش در برنامهریزیهای آموزشی کشورها از نیازهای حتمی و غیرقابلانکار محسوب شود: 1-تقریبا کلیه کشورهای جهان،آموزش ابتدایی را به عنوان یک اصل مسلم و همگانی و حتی اجباری پذیرفتهاند."