"به عبارت دیگر باید تعیین نماید که دادههای مسأله چیست و از او چه جوابی خواستهاند؟همکاران محترم میتوانند به طرق مختلف دانشآموزان را به این کار عادت دهند،مثلا میتوان از دانشآموزان خواست که قبلاز شروع حل مسأله،جدولی به این شکل در زیر و سمت راست صورت مسأله تنظیم نمایند: دادههای مسأله خواستههای مسأله در جلو دادهها،آنچه در مسأله بعنوان فرض آمده است مینویسند و در جلو خواستههای مسأله،آنچه به آن باید پاسخ داده شود.
بنابراین،اگر دانشآموزی در حل مسألهای،تعداد مسافرین یک اتوبوس معمولی را 154 نفر یا وزنهای که یک دانشآموز کلاس چهارم بلند میکند 135 کیلوگرم و یا بلندی قد دانشآموزی را 4 متر به دست آورد،میداند که این اعداد و ارقام غیرمنطقی است و مسلما در حل مسأله اشتباه کرده است.
صورت مسأله چنین است:«میخواهیم برای 52 دانشآموز در اردوگاه چادر بزنیم،حد اقل چند چادر شش نفره لازم است تا کسی بدون چادر نماند؟»اینگونه مسائل هم جنبهء کاربردی دارند و در زندگی روزانه زیاد اتفاق میافتند و هم دانشآموز یاد میگیرد که به مطالبی که در بالا تذکر داده شد،توجه نماید."