ملخص الجهاز:
"این نامهها در جواب درخواستی است که چند ماه پیش،مجلهء رشد معلم برای اعضای«مرک بررسی آثار»این دفتر نوشت و طی آن از دانشآموزان خواست تا حرفها،درددلها،توقعات و پیشنهادات خود را نسبت به معلمان خویش برای ما بنویسند.
مشکل دیگری که دوستم بیان کرد این بود که دبیر منطق و فلسفهشان از همانروزهای اول سال گفته بود:«اول باید کتاب منطق را خوب بیاموزید و بعد فلسفه را شروع کنند».
ازنظر من بهتر این بود که آن دبیر از روز نخست دو کتاب را بطور مساوی و با هم درس میداد و طریقهء درس دادنش را هم عوض میکرد و با مثالهای متنوع و با روشهای دیگر،بچهها را به شوق میآورد تا بلکه اینطور، بچهها علاقمند میشدند.
نمونهء دیگر اینکه دو ماه از باز شدن مدارس میگذشت و همهء دانشآموزان و دبیران شروع به تدریس و تعلیم کرده بودند،اما در این دو ماه،ما اصلا لای کتاب جبر را باز نکردیم؛چون دبیر جبر نداشتیم."