ملخص الجهاز:
دکتر پریرخ بهنام کودکان پیشرفته مسائل تربیتی و روانی اطفال پیشرفته-ضریب هوش-نظر پیرون- کودکان معیوب و عقبافتاده-تأثیر تربیت کودکان نابغه در آیندهء ملتها- ارثی بودن هوش-نظر ترمان-نظر گالتن-نقش عوامل اجتماعی و خانوادگی بررسی نژادها-روش تشخیص نوابغ کودکان-روش تست-نتایج تحصیلی روشهای تربیتی-تسریع تحصیلات-نظر گاریسون-تقویت برنامهء تحصیلی- کلاسهای مخصوص-محیط عاطفی-نظر آندرهبرژ.
ضریب هوش متوسط 100 تعیین شده و اطفال پیشرفته و بسیار هوشمند آنهایی هستند که ضریب هوش آنها از 130 بیشتر است در حالیکه باهوشترین اطفال طبیعی حداکثر دارای ضریب هوشی معادل 130 هستند ولی باید تذکر داد که کاملا امکان دارد که طفلی دارای هوش متوسط و استعداد بسیار عالی باشد و باین مناسبت است که روانشناسان عقیده دارند که هر طفل بسیار هوشمند و درخشان مسائل خلقی و روانی منحصر بفرد دارد.
وی مسلم است که تا بحال بهیچوجه بآن اندازه که نسبت بکودکان عقب افتاده از لحاظ عقلانی یا آنها که دارای نقائصی جسمانی هستند توجه شده باین اطفال استثنائی و نادر و بسیار هوشند بذل توجه نشده است و علت اساسی اینست که این نوع شاگردان برای معلمان اشکالی ایجاد نمیکنند بلکه هیمشه غرور و شادی آنها را برمیانگیزند و آرامش و اطمینان بیشتری در آنان ایجاد میکنند و با گرفتاریهایی که معمولا معلم در کلاس بعلت وجود شاگردان متوسط و کم استعداد دارد نسبت به پیشرف این شاگردان توجهی نمیکند.
روشهای تشخیص اطفال بسیار هوشمنمد و پیشرفته مسئله دیگری که در مورد اطفال بسیار باهوش و پیشرفته مطرح میگردد اینستکه بچه وسیله میتوان این شاگردان را از دیگران مشخص ساخت؟تنها روشی که برای متمایز کردن این شاگردان وجود دارد روش تست است یعنی فقط بوسیلهء آزمایشهای روانشناسی میتوانیم یقین حاصل کنیم که طفل دارای هوشی ممتاز است.