ملخص الجهاز:
"پس از اتمام دورهء لیسانس، روانشناس،که قاعدتا تجربهء تدریس در دارد و آموزشهای لازم را گذرانده است، باید بتواند پس از اشتغال به کار در یکی از مراکز مشاورهء روانشناسی تحصیلی، دانشآموزان ناسازگار را شناسایی و معاینه کند و تا حد مطلوبی در کاهش مشکلات آنان مؤثر باشد.
طبق قوانین که در این مورد در فرانسه،سوئیس و آمریکا وضع شده است، روانشناس تحصیلی باید پس از شروع به کار،یک پنجم از وقت کاری خود را صرف آموزشهای جدید کند؛برای تبادل تجربیات با همکاران و مراکز روانشناسی بکوشد و در کنفرانسها و سمینارها بهطور فعال شرکت جوید.
در اینجا،به ذکر تعدادی از اختلالات مهمی که ممکن است گریبانگیر هر دانشآموز معمولی کلاس بشود، میپردازیم: تأخیر در تحصیلات:چرا یک دانشآموز در سنین بالاتر از حد تعیین شده به تحصیل میپردازد؟دلایل آن باید مشخص و احتمالا راهحلهایی برای جبران عقبافتادگیها در نظر گرفته شود.
آیا واقعا این دانشآموزان کماستعدادتر از بقیه هستند یا عواملی به این کماستعدادی دامن میزند؟ پایین آمدن تدریجی و ناگهانی کیفیت تحصیلی: این مسئله به اختلال در روند تحصیلی دانشآموز مربوط میشود.
اختلالات شخصیتی:اختلالات روانی و شخصیتی،که ممکن است به روند طبیعی تحصیلی و موفقیت دانشآموزان خدشه وارد کند،بسیار متعدد است که فهرستوار به ذکر بعضی از آنها میپردازیم: -اختلالات ساختاری:مانند کمبود هماهنگی در کودکان،تعادل پیشرس،نداشتن بلوغ عاطفی،وابستگی شدید به معلم یا داشتن حالت خصمانه،نداشتن واکنش مناسب نسبت به وقایع و رویدادها از طریق نشان دادن خشم،خنده و خوشی بیدلیل.
5-نبوغشناسی62 اغلب چنین تصور میشود که روانشناس تحصیلی فقط موظف به شناسایی و حل و فصل مشکلات و اختلالات روحی و تحصیلی دانشآموزان است."