ملخص الجهاز:
"الهامبخش فصلبندی کتاب،سرفصل درس دو واحدی«روش تدریس»است که به شرح زیر در شورای عالی برنامهریزی به تصویب رسیده است: مفهوم آموزش،رابطه آموزش با یادگیری،تفکر در تربیت،آزادی و تربیت،تکیه بر کتابهای علمی در مقابل توجه به مسائل تربیتی،روانشناسی جدید و آموزش کارآمدی معلم،آموزش و تفکر،اندیشیدن با تفکر کنترل شده، انواع تفکر،اعتقاد و عمل،علل و دلایل اثر آموزش در تجدید بنای شخصیت، چگونگی تدوین نظریات مدلل،عمل ترکیبی،عمل تحلیلی،قضاوتهای ارزشی،استدلال و سفسطه و و اشارت تربیتی،انواع استدلال،معنی و زبان،نحوهء تشکیل مفهوم و واکنش مفهومی،یک تئوری یادگیری برای معلمان،تفکر منطقی به عنوان هدف و روش آموزش،کلاس مرکز تفکر، امتحان،خلاصه کردن،تهیه رئوس مطالب یک بحث،تهیه طرح درس،نحوهء تهیهء مقاله توسط شاگرد،احاطه بر حقایق علمی در برابر تفکر،رهبری تربیتی و جریان تفکر، تعهد اجتماعی و حرفهای معلم،مراحل (به تصویر صفحه مراجعه شود) مختلف آموزشی،تطبیق این مراحل با مراحل تحقیق،استفاده از روشهای سقراطی و تقریری،طرحهای فردی و گروهی بحث در آموزش،این سرفصلها به 7 زمینه اصلی زیر قابل تفکیک است: 1-مفهوم،حدود،اهمیت و ابعاد تربیت."