خلاصة:
در عصر حاضر سرمایه ی انسانی، افزایش سطح تحصیلات و استفاده بهینه از نیروهای توانمند، اهمیتی بیش از گذشته یافته است. طی چهل سال اخیر، مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی، امکانات و شرایط تحصیلی بیشتری برای زنان فراهم گردیده و عملا در نگرش جامعه نسبت به ادامه ی تحصیل زنان تغییراتی به وجود آمده است. افزایش تعداد زنان تحصیل کرده و افزایش سن ازدواج موجب کاهش موالید و ارتقاء فرهنگ جامعه را به دنبال داشته است؛ اما بر اساس آمار موجود درسه دهه ی اخیر، عملا از میزان اشتغال زنان کاسته شده است. افزایش بار تکفل و توسعه خط فقر در جامعه را می توان از جمله پیامدهای سوء کاهش اشتغال زنان به شمار آورد. تغییر و تحول اشتغال زنان در بخش های مختلف اقتصادی جامعه به گونه ای بوده است که بیشترین نسبت کاهش اشتغال زنان در بخش صنعت مشاهده می شود. علاوه بر آن، با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان زن از مراکز آموزش عالی کشور، عملا پدیده ی تبعیض جنسی در بازار کار حاصل گردیده است. به نسبت افزایش سطح تحصیلات زنان، شرایط لازم برای ارتقاء مدیریتی و اشتغال در پست های حساس مملکتی نیز به وجود نیامده است.
Today، human resources، development of educational level and effective use of powerful forces have more importance than before. During recent 40 years، especially after the Islamic revolution، more facilities and educational opportunities are provided for women. This has created some changes in the outlook of the society toward women’s pursual of education. The increasing numbers of educated women and the increase in the age of marriage have led to the decrease of births and the promotion of the cultural level in the society.
However، in recent three decades، the rate of women employment has decreased. The increasing of responsibility and the poverty are some of its undesirable results. The changes in women employment in different economic parts has been in such a way that we can observe the most decreases of women employment in industrial sect. In addition، regarding the increasing number of high educated women، the concept of "sexual discrimination" has appeared. In comparison to the increasing rate of educated women، it has not provided necessary conditions for management promotion and employment in high-level positions.
ملخص الجهاز:
"همچنین مدل ارائه شده در این مقاله با استفاده از آمارهای اجتماعی تایوان نشان میدهد که در مراحل مختلف توسعه اقتصادی، هر چه مخارج آموزش بیشتر باشد، نرخ مشارکت زنان بالاتر است و افزایش مشارکت زنان سهم مهمی در رشد پایدار اقتصادی دارد.
سال جمعیت 10 ساله و بیشتر جمعیت فعال جمعیت غیر فعال میزان( فعالیت نرخ) مشارکت) سایر جمع شاغل بیکار نرخ بیکاری بیکاری جمع محصل خانهدار درآمد بدون کار سایر 1335 6242 576 573 3 - 5666 186 2964 - 516 22/9 7/9 1345 8206 1033 944 90 7/8 72/71 610 6017 - 545 6/12 3/13 1355 11206 1449 1212 237 3/16 9775 1664 7707 240 146 9/12 8/13 1365 16033 1307 975 333 5/25 14725 2659 11011 135 920 2/8 9/8 1375 22379 2037 1765 272 6/26 20124 5955 13073 362 733 1/8 8/8 جدول 3 : جمعیت 10 ساله و بیشتر زنان بر حسب فعالیت در سرشماریهای مختلف (هزار نفر) مأخذ: مرکزآمار ایران، سالنامه آماری کشور، 1375- 1335 جدول 3 نشان میدهد که با وجود افزایش حدود 791/9 میلیون نفر به جمعیت 10 ساله و بیشتر در خلال سالهای 65- 1335، جمعیت فعال تا سال 1355 افزایش 126 درصدی داشته و در طول دههی 65- 1355، تقریبا 8/9 درصد کاهش یافته است.
In comparison to the increasing rate of educated women, it has not provided necessary conditions for management promotion and employment in high-level positions."