ملخص الجهاز:
"بههرحال،یکی از مقاصد املا در اختیار قرار دادن تعداد بیشتری لغات و اصطلاحات زبان مادری به دانشآموزان است تا به سهولت بتوانند در سخن گفتن و نوشتن انشا از آن کمک بگیرند و تفاوت مهم دیکته با انشا آن است که در انشا از لغاتی استفاده میکنند که کاملا آنها را میشناسند و به معنی و مقام آنها در جمله آگاهند و به کمک دیکته و قرائت فارسی و تکرار آنها را یاد گرفتهاند که از بین آنها دستچین میکنند و موضوع خود را میپرورانند.
بنابراین دانشآموز باید لغاتی را انتخاب کند که به معنی و دیکتهء آنها کاملا آگاه است در غیر این صورت نباید آنها را به کار ببرد زیرا در انشا فارسی داشتن غلط املایی بیمعنی است،چه از راه درس دیکته دانشآموزان در نوشتن توانا میگردند و درس دیکته رامیتوان بهترین کمک درس انشا ساخت.
قواعد املایی همانطور که قبلا گفتیم یکی از مقاصد مهم دیکته معرفی بیشتر لغات و اصطلاحات زبان به دانشآموزان و تشویق ایشان به انتخاب از میان آنها و به کار بستن آنها است که این مقصود ضامن مقاصد جزییتری نیز است که مربوط به درک ظرایف زبان فارسی و رشد سلیقه و پرورش ذوق در هنگام به کار بردن کلمات است.
روش آموزش املا برای آموزش املا باید روشی در پیش داشت لیکن آنچه که در ساعت املای فارسی به دانشآموزان عرضه میشود فقط تکلیف رونویسی برخی لغات و کلمات کتاب است که نمیتوان آن را درس و آموزش نامید چه برسد به اینکه روشی بر آن مترتب باشد."