ملخص الجهاز:
"مقالات نقش اداراک کفایت و کنترل در افزایش انگیزش تحصیلی قسمت دوم ترجمهء محمد رضا نایینیان نظریهء تکلیف درگیری در مقابل خود درگیری6 عامل مهم دیگری که بر نحوهء شکلگیری ادارک کفایت دانشآموزان اثر میگذارد،مأخذ و ملاک معیارهای شایستگی و کفایت است.
برخی دانشآموزان تکلیف درگیر،عملکرد فعلی خود را با عملکرد قبلی در همان تکیف یا تکالیف مشابه مقایسه میکنند و نسبت به عملکرد قبلی خواهان پیشرفت هستند و در صورت حصول به چنین پیشرفتی،بدون مقایسهء خود با دیگر شاگردان احساس کفایت آنان افزایش مییابد.
به بیان دیگر،در حالی که دانش خبری، شیوهای و مشروط«پاریس»و«اکا»بر اهمیت کفایت واقعی دانشآموزان در تربیت قرائتکنندگانی خودگردان اشاره دارد،«اسکانک»،یادآوری میکند که احساس انشآموزان نسبت به کفایت راهبردها و توانایی خود به مثابه استفاده کننده از آنها را،در پیشبینی اینکه قادر به هدایت یادگیری خود خواهند بود یا نه،اهمیت بسزایی دارد.
روشهای آموزشی و اجرایی متداول در مدارس که برای کنترل عدهء کثیری از دانشآموزان تدارک دیده شده و مبتنی بر سلیقه و نیاز معلمان است نیز سب کاهش انگیزش درونی دانش آموزان در فعالیتهای تحصیلی میگردد.
راهبرد کنترل ثانویه یا کنترل غیرواقعی یعنی اسناد دادن موفقیت و شکست به شانس و اقبال افرادی که عقیده دارند آدمهای خوششانسی هستند و برای بهرهگیری از موقعیتها،به اعمال کنترل شخصی بر اوضاع نیاز دارند،حتی در مواجهه با حوادث و پیآمدهای تصادفی نیز همچنان احساس کنترل خود را حفظ میکنند.
به بیان دیگر،اگر فرد بر این باور باشد که شانس نیرویی خارجی است و مستقل از اراده او عمل میکند،از راهبرد کنترل ثانویه استفاده نمیکند و احساس کنترل او با حوادث تصادفی و پیآمدهای آن صدمه میبیند."