ملخص الجهاز:
"آقای زرافشان در ادامه افزود:«یکی از نکات قابل توجه این است که بدانیم مخاطبان ما در برنامههای درسی چه کسانی هستند و چه کسانی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرند؟ قطعا با توجه به اهمیت و جایگاه خانوادهها در برنامههای درسی،تغییری که در رویکرد مجلهء رشد معلم به وجود آوردهاید و خانوادهها را هم درگیر مسائل آموزشی کردهاید،حرکت بسیار خوبی است و به دغدغههای ما پاسخ میدهد.
» وقتی صحبتهای آقای زرافشان به اینجا رسید،از وی پرسیدم،چگونه میتوانیم این نقشها را در نظام آموزشی و برنامههای درسی خودمان پدید آوریم؟ زرافشان گفت:«در کنار فعالیتهایی که مدرسهها،مناطق و شهرستانها و بعضا سازمانهای آموزش و پرورش به طور انفرادی و موردی برای توجیه اولیا انجام میدهند،ریاست محترم سازمان، آقای مهندس علاقهمندان پیشنهاد دادند، برای آشنا ساختن خانوادهها با هریک از برنامههای درسی،کتاب راهنمای خانواده تألیف کنیم.
» از مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی پرسیدیم،آیا زمان آن نرسیده است که خانوادهها در برنامهریزی درسی و فرایند یاددهی-یادگیری نقش بیشتری داشته باشند؟سپس یکی از اعضا گفت: بر اساس تحقیقی که در تهران انجام شده است،متوسط سطح سواد پدران و مادران خانوادههایی که فرزندان آنها به کلاس اول ابتدایی میرسند،به دیپلم و بالاتر رسیده است و به نظر میرسد الان بهتر میتوان مسائل مرتبط با برنامهء درسی را با خانوادهها مطرح کرد.
سردبیر مجلهء رشد معلم از آقای زرافشان پرسید:«آیا میتوانیم به خانوادهها بگوییم که شما حق دارید از مدرسهها بخواهید در زمینهء برنامههای درسی شما را توجیه کنند و این حق نیز همواره برای شما محفوظ است؟» آقای زرافشان در پاسخ گفت:«بله."