ملخص الجهاز:
"از رسین چیزی چندان شاد اسلام دین فطری بیآلایشی است اسلام دینی است فطری و؟؟؟و در عین حال دارای تمام مزایای فردی و اجتماعی است اصول اسلام؟؟؟ساده و بیآلایش است که با فطرت هر فردی ملایم است و از روی همین؟؟؟و بیآلایشی آن بود که در صدر اسلام آن عربهای بیابانی باتوجه مختصری؟؟؟اسلام آنرا پذیرفتند و در راه ترویج آن از هرگونه فداکاری مضایقه؟؟؟تاریخ قضایائی در این موضوع نقل شده که مایه تحیر است مثلا نوشته؟؟؟بن عوف با جماعتی از قبیله خود (قبیله عبد القیص)وارد مدینه شده؟؟؟النور حضرت ختمی مرتبت صلی- الله علیه و آله و سلم شرفیاب شدند؟؟؟مقدم آنان را گرامی داشته و مخصوصا عبد الله را پهلوی خود جا داد؟؟؟آنها عرضه داشت که ای حضرت محمد(ص)برای چه امری مبعوث؟؟؟حضرت فرمود برای اعلای کلمهء توحید و اینکه من بنده و پیغمبر خدا؟؟؟مردم از غیر خدا دوری کنند و با خدا هیچ چیزی را شریک قرار ندهند و؟؟پرستش کنند و پنج وقت نماز بخوانند و زکوة بدهند و روزه بگیرند و؟؟؟شدند حج بجا آورند و نیز مبعوث شدهام که بمردم بگویم هرکس؟؟؟برای خود میکند و هرکس بدی بکند بر خودش عاید است و خداوند؟؟؟ظلم نمیکند-عبد الله و یارانش از این بیانات شیوا باندازه متأثر؟؟؟همان مجلس از صمیم قلب مسلمان شدند و آنحضرت فرمود با من شرط؟؟؟چون بقبیله خود مراجعت کردید اهل قبیله را بهمین اصول دعوت کنید؟؟؟بختیهای کفر نجات دهید عبد الله عرض کرد کسی را از دین خود؟؟؟کار مشکلی است ولی حب الامر آنها را دعوت میکنم اگر پذیرفتند؟؟؟شوند و اگر نپذیرفتند باشد که با ما مخالفت نمایند پیغمبر خدا از این بیان؟؟؟آمده و تمجیدش فرمود و چند روز در مدینه مهمان آنحضرت بودند و؟؟؟را یاد گرفتند و هنگام مراجعت بهر یکی مقداری نقره عطا فرموده؟؟؟نمود اینان با ظلمت کفر آمدند ولی در اثر بیانات حضرت رسول؟؟؟و آله و سادگی اصول اسلام با نور ایمان و اسلام برگشتند و هریک؟؟؟تبلیغ اسلامی شدند ما هم اگر همان روش را بگیریم میتوانیم منحرفین از اسلام؟؟؟اسلام دعوت کنیم اما چه باید کرد که روش ما غیراز روش آنحضرت؟؟؟ نمیشوند که خود را گم کنند و از نرسیدن چیزی شکست نمیخورند و خود را نمیبازند معلوم است که صاحبان این دلها باید در جهان بزرگ و عزیز و قوی و محترم گردند و اگر دیده شد که بر عکس دلها رو به صفت و لئیم گشته چون کودک بدر می شاد و از دمی غمگین میگردند خود را میبازند و بر خود مینازند،میبافند و میلافند،حسد میبرند و خشمگین میشوند بامید اینکه بچاهی برسند یا از ترس آنکه در چاهی بیفتند تن بذلت میدهند،برخلاف عقیده عمل میکنند،مرتکب ناروا میشوند بر جور رقیب صبر ندارند و از همچشمی حریف بیتاب میشوند پیداست که صاحبان چنین دلها قوس نزول میپیمایند و در سراشیبی ادبار و پستی پیش میروند."